Vreti să știti cum a fost la deschiderea cafenelei?
Am avut o discuție caldă, sinceră despre cum poți mări timpul pertrecut de angajați în ONG-uri, mai ales cei din zona funcțiile de bază.
Dificultățile date de fluctuațiile de personal și găsirea dificilă de angajați sunt reale și preocupă managerii și oamenii de HR.
Un factor important este faptul că salarizarea în sectorul public (unde la salariul de bază se adaugă sporurile) pare a fi mai atractivă decât în mediul neguvernamental, deși climatul de muncă este mult diferit- au menționat participanții la cafenea.
Pentru a compensa într-un fel acest neajuns, Cerasela Predescu a povestit că la ProAct Suport au recurs la strategii precum:
supervizarea angajaților (pentru a-i ajuta să descarce încărcătura emoțională acumulată și pentru a fi consiliați psihologic) sau chiar organizarea unui club de lectură (pentru socializare și schimb de idei într-un cadru relaxat),
participarea lunară la un lunch cu brainstorming (pentru consolidarea coeziunii echipei și pentru asimilarea valorilor organizației),
înființarea unui grup de etică informal (pentru găsirea unor soluții adecvate la diverse situații apărute)
excursii anuale în echipă,
sistem de bonificații (tichete de masă și prime aniversare sau ocazionate de marile sărbători religioase)
acordarea de ajutoare pentru angajați în situații dramatice de viață (decese/înmormântări)
prime de fidelizare (câte 100 de lei pentru fiecare an petrecut în organizație, pentru întărirea sentimentului de apartenență)
răspuns rapid la cereri punctuale personale ale angajaților (adeverințe de venit, zile libere etc).
La aceste idei s-au adăugat și altele, din partea colegilor participanți:
o mai bună promovare a beneficiilor muncii în sectorul neguvernamental, comparativ cu cel de stat (mediul de lucru este mult mai flexibil, cu un plus de demnitate și de înțelegere pentru angajat), cooptarea de voluntari și trimiterea angajaților în vizite de studiu (Erasmus), schimburi de experiență, parteneriate strategice.
În ciuda tuturor acestor beneficii, găsirea de personal rămâne o mare problemă, așa cum arată și raportul Comisiei Europene de anul trecut, care plasează România pe ultimele locuri ca număr de lucrători în domeniul social (85.300 în total, o medie de 443 de lucrători/100.000 de locuitori).
Cert e că problema nu e rezolvată și sunt necesare soluții concrete pentru găsirea de personal (fond de suport pentru angajați, bonificații, name recognition pentru organizații), viziune (cultură organizațională, atragerea resursei umane din punct de vedere strategic la nivelul organizației), continuu schimb de experiență între organizații.